nov 02 2008

CtrlAltDel - Temetőről...

{Írni akartam egy visszahangot, régebbi írásokat is nézegettem,
majd megtaláltam
itt egy hozzászólásomat.
Újra átszűrtem magamon...}

1.

Harmadik éve tanulom a gyászt. Addig próbáltam belehelyezkedni más érzéseibe, átvenni a rezdüléseket, átgyúrtam magamban. De, ez így nem megy. Lehet, hogy elugrasz a közhelyektől, de még mindig messzire jársz a valóságtól. A visszavonhatatlan, feloldhatatlan hiánytól. A megváltozhatatlanság hideg beletörődésétől. Úgy, hogy vannak halottaim, egyre jobban tisztul és érdekesmód zavarodik a dolog. Haláltánc ez, életem végéig, sokarcú állapot...

Harmadik éve jelent igazán valamit a halottak napja - még ha nem is ragaszkodom a dátumhoz. Ez a koncentrált temetőben állás. Gyerekkoromban szerettem kijárni a gyertyagyújtogatás, és Papám mítosza miatt - én vagyok az egyedüli unokája anyai nagyapámnak, akit látott életében, 2 éves voltam mikor meghalt, egy emléktöredékre azt mondom, hozzá kapcsolódik. Ez változott meg az utóbbi években. Hogy vannak halottaim.

Tavaly elsején volt egy igazi, mély élményem. Kimentünk este ismerősökkel a becsvölgyei temetőbe - nekem nincs ott senkim, kísérőként mentem. Kötöttségek nélkül álltam abban a valódi, kis, falusi temetőben. Sötét volt már (az az igazi, hirtelen meglepő későőszi sötét), csak a mécsesek, gyertyák világítottak, csend volt, néhány ember. A bejárat felé álló feszület mellett, kicsit távolabb, a fák között, kivilágítva a református templom tornya. Fent a csillagos ég (nem volt egy felhő sem), lent tükörképe a sok pici lángban. Na ott, kilométerekre nagybátyám, apám, nagyapáim sirjától tudtam igazán, pár erős pillanatig belerendülni a hiányukba, meg abba, hogy van nagyobb erő a halálnál...

2.

Amúgy pedig, ha temetőbe kell mennem, egyedül szeretek lenni, hétköznap - nem ünnepkor, nem halottak napján. Egyedül, hogy ne kelljen megfelelni, se időben, se formában. Figyeltem magam, a gyászom nonkonformista - talán mindenkié az, személyes, egyéni. Ellenpontként segítenek a szertartások, az időt és teret összefogó kapcsolódások, de ha mindez megvolt, a legjobb egyedül. A saját rítusaimmal. A saját rítusainkkal.

Egyébiránt nem félek a temetőktől, sem a halottaktól. Miért is kellene? Az élők a veszélyesek. Korunk hazugsága, hogy ott félni kell. Posztmodern terra incognita a halál, ennek evilági átszűrődése a sírkert. Ezért félnek sokan. Én már nem.

Lelkészként is másként van ott az ember, túl a személyesen, olyan emberként, aki a szertartást vezeti, azt a bizonyos kollektív nyelvet, a búcsúzás kódját töri fel. A sírtól vissza jó lassan sétálni a temetőben.

3.

Németh Zoltán - Esőváró
Ha meghalsz, én nem leszek melletted
gyászoló rokon.
Csendesen megállok sírodnál,
széttárom karjaim:
keresztté leszek a sírodon.
Csontjaimról hozzád a húst, a bőrt
lemosni várom az esőt.

4.

Jézus ezt mondta: "Én vagyok a feltámadás és az élet!"


A bejegyzés trackback címe:

https://preka.blog.hu/api/trackback/id/tr1746371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása