júl 01 2009

Marilyn Manson szubjektív

Na, jön a VOLT fesztiválra ez a Marily Manson.

A világ jelentős részének nem mond ez a név semmit. Aztán voltak olyan gyerkőcök, akiket az ő arcképével ijesztegetettek nagyobb testvérek 1998-ban. Sokan vannak, akik utálják (vélt vagy valós ideológiai okokból, vagy azért, mert a zenéje, megjelenése nem tetszetős). Vannak, akik számára az elmúlt években a tanár- és/vagy szülőpukkasztás netovábbja volt az ő pólójában megjelenni. És folyamatosan jelen van egy egyre vékonyodó réteg, aki számára M. M. rock-ikon/(a)szex-szimbólum/orákulum.


Számomra egyszerűen egy médiabohóc. Ügyes ember. Ki kellett tűnni valahogy a hatalmas zenei felhozatalból a kilencvenes évek második felében, és ha ez eredeti zenével nem ment, megoldotta másként (nekem valahogy mindig egy David Bowie-val kevert Nine Inch Nails extralight jött ki, némi Madonnás attitűddel.) Tehát Brian kitalálta magát - gyenge zene, hatalmas marketinggel, és ez egy ideig bejött. A külcsín megvolt, némi lopkodott muzsikával, és ott a látványosnak tűnő gondolatiság: társadalomkritikának tűnő álsátánista körítés, ami persze egy burkolt fogyasztói cikk.

Tehát Brian megmászta a kilencvenes éveket, feljutott a csúcsra, 2000 óta pedig ereszkedik. Négy éve még egyik 11 éves hittanosom tesztelgetett egy Manson-os pólóval, de nem számolt mélyre nyúló metálos múltammal (és, hogy gimisként cifrább metallicás póló is volt rajtam, haha) - szemem sem rebbent, majd adtam egy rövid szakmai elemzést neki riffekről és samplerekről, meg, hogy, ha már fémzene, keressen eredetit, mert ez egy vicc. Tehát, ereszkedés - gyakorlatilag azt sem tudtam, hogy a fent nevezett érctorkú műanyagszörnyecske mivel tengeti ördögi hétköznapjait. Jön VOLT-ra? Kit érdekel, töltelék, tavaly legalább szakított egy nagyot a Manu Chao, ott is voltam. De ő említésre sem méltó (Limp Bizkitbe még belekukkantanék, de hát ennyiért azt sem, meg különben sem érek rá...).

Erre tegnap olvasom a VASTAGBŐR-t, és fogom a fejem...

Első gondolatom az volt, hogy "Da Vinci kód" - effektus, helyi szinten (ingyen marketing nem helyi értéken kezelt dolgokkal kapcsolatban). Hasonlóan az árpádsávos szadesz-plakátokhoz, felületet adott az "ellenfélnek", jelen esetben a Katolikus Egyház Mansonnak.
Második gondolatom már finomabb volt, hogy várjunk csak, a katolikus (és más felekezetű) keresztényeknek szíve joga bármilyen formában kifejezni elvi demokráciánkban nemtetszésüket. Tegyék csak, még akkor is, ha mindez szerény véleményem szerint csekély hatásfokú, és enyhén kontraproduktív.

Na már most, tudjuk, hogy a katolikusok szervezkednek, a VOLTon egy lutheránus lelkész beszél Mansonról (kéretik nem előítéletesen hozzá állni a dologhoz, ismerem az illetőt, szerintem érdekes lesz...). És a kálomisták? A Magyarországi Református Egyház, benne a mi egyházmegyénk, ahová Sopron is tartozik.
Először is, jó ha nem foglalkozunk vele testületileg, lejárt lemez, hamarosan eltűnik Manson úr, vannak sokkal fontosabb dolgok... Másrészt viszont aggasztó, ahogy a fesztiválokhoz viszonyul egyházunk, sok lelkész számára fertő és bűn a diáksziget (!), többi nem is létezik. Vagy, ami még rosszabb, nem foglalkoznak vele.
Persze jobb a helyzet, mint mondjuk tíz éve, és ez a
KözösPont missziónak köszönhető, amely valóban sikertörténet. Most is ott vannak a fesztiválokon, katolikusok, evangélikusok, reformátusok együtt. Próbaképp, érdemes betérni hozzájuk, nem kell megijedni, egyáltalán nem bigott szentfazekak vannak ott. Lehet, nagyobb meglepetést okoznak az egyszeri fesztiválozónak, mint Marilyn Manson a falusi harangozónak, amikor meglátja unokája menzonos pólóját...

...apropó Manson. Kedves Brian, kívánom neked, hogy ismerd meg azt az Istent, aki Jézus Krisztusban jobban meglepte a világot, mint az összes polgárpukkasztó rockzenész együttvéve. Lehet, nem ilyen kifizetődő, de határozottan érdekesebb, és lényegesen nagyobb távlatokat fog át.

Végezetül egy, a Mansonénál sokkal jobb Eurithymics feldolgozás a vajdasági illetőségű Nevergreentől:



A bejegyzés trackback címe:

https://preka.blog.hu/api/trackback/id/tr301219737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bed!ke 2009.07.02. 06:02:27

...és a tömeg egyszerre zendít majd rá egy jókis "NánaiLaci, nagyszínpad!" rigmusra... :)
nagyon remélem, hogy KözösPont így is, úgy is tele lesz a VOLTon is.

Bella Péter · http://reposzt.hu/ 2009.07.02. 09:30:12

@bed!ke: :)
...és Manson pár gorillával betéved a KözösPont sátorba, ahol egy komoly lelkibeszélgetés után, mint hívő keresztény jön ki, bemegy a városba, a Rossmanban vesz arclemosót, kistükröt, lemossa az arcfestését, majd beáll az Ökumenikus Segélyszervezethez amerikai összekötőnek...

erőspista · http://helyzetvan.blog.hu 2009.07.07. 20:42:38

Jogos: egy gyenge vicc 11 éveseknek :)

Blackcat 2009.11.15. 15:21:36

Hát végülis szidjunk valakit,mert másmiben hisz mint a többi ember,szidjuk azért is mert sikerült elérnije valamit az életben és mert vannak akik tisztelik, akik felnéznek rá, mert a munkája megragadja társadalmunk álszentségének lényegét, hogy csak a pénz irányít és ebben a világban lehet akárki akármilyen tisztességes ember nem tud elérni semmmit,mert nem lehet anélkül érvényesülni, hogy ne aláznánk meg másokat és sajos ti is ugyan ezt csináljátok megaláztok egy olyan embert, aki többre vitte mint ti, és lehet hogy az a 11 éves gyerek nem azért vette fel azt a pólót, hogy idegesítsen lehet, hogy azért mert egyet ért azzal amit Manson képvisel.

szjaki 2009.11.16. 14:46:49

@Blackcat: Pont a lényeget nem láttad meg ebben a cikkben. Nem szidjuk Mansont, csupán a véleményünket írtuk le róla. Ha ez téged felháborít, akkor kettős mércével mérsz. Nem zavar téged Manson, aki sokaknál kiveri a biztosítékot, neki mindent lehet, de ha valaki kimondja, hogy neki nem tetszik, akkor egyből megharagszol.
Az igaz, hogy sok mindent a pénz irányít. Mansont is. Számomra hiteltelen, hogy tele van lóvéval, közben a színpadon meg beszél a pénz gonoszságáról. Nemá! Ez jelenti azt, hogy elért valamit, ez az ő társadalomkritikája?
Az igaz, hogy többet elért mint én, mint mi. de én nem is akarok Manson mércéjével sokat elérni. Én a saját értékrendem szerint akarok sokat elérni, ami merőben más, mint Mansoné.
Helye van többféle véleménynek ebben az országban, és kell is többféle vélemény, értelmes párbeszéd. De zsigerből beszólással nem mész semmire.
És egy jó tanács: a helyesírás is értéket képvisel, sőt az írásjelek is!

Blackcat 2009.11.17. 18:43:26

Hát igen, mert végülis én nem a véleményem mondtam el...szerintem én épp azt tettem.
Amúgy meg ne haragudj, hogy nem írok hosszú ékezeteket, mert nem így gépelek.
Én elfogadom ha más az értékrended, de neked is elkéne fogadnod az enyémet. Én nem agresszívan akartam fel lépni ellenetek és az elveitek ellen, én csak leírtam amit gondolok.
Tudom, hogy Manson is a pénzért csinálja, de nem feltétlenül az embert kell szeretni, hanem a zenét amit ír. Mert sok féle stílusban ír zenét és van jó pár száma amit feldolgozott, de ettől még jól csinálja és én ezt nagyon becsülöm benne. Visszatérve nem én kaptam fel a vizet hanem te azon, hogy más a véleményem.
Én ezt nem érzem problémának.
süti beállítások módosítása